maandag 15 oktober 2012

de vertel caravan


Donderdag 4 september zijn Jennifer, Dorien en ik gaan vertellen in de vertelkaravaan. We hadden 34 kls, deze hebben we opgesplitst in 4 groepjes. Jennifer en ik hebben ieder 1 keer verteld, Dorien twee keer.  We hebben aan de kls 3 verschillede verhalen verteld. Het ene had al wat meer  succes dan het andere. “Ik ben de koning” en “olifant” waren de verhalen die het meeste aanspraken,            “ blackie” sprak de kls totaal niet aan. hier enkele foto’s toen Dorien  het verhaal “olifant” vertelde.

Dorien had haar verkleed als Tommy, de jongen met de denkbeeldige olifanten vriend.
 

Telkens de olifant, of beter gezegd Tommy, iets kapot maakte van oma, werd die kwaad op Tommy. Hier zie je hoe de kls bang toekijken als Tommy een vaas van oma per ongeluk op de grond liet vallen.  Je zag aan de kls hun mimiek dat ze zich echt inleefde in het verhaal, dit zie je hel goed aan het meisje met de roze T-shirt.

Op deze foto zie je duidelijk hoe de kls aan het lachen zijn als Tommy en olifant aan het spelen zijn. Dorien verteld ook met zoveel mimiek dat je niet anders kan dan helemaal in het verhaal kruipen en mee lachen, zelfs ik moest lachen met de manier waarop ze vertelde.
 
Tijdens de nabespreking hebben de kinderen heel veel gezegd. Ze kende het verhaal goed en konden het perfect navertellen onder onze begeleiding. Er was zelfs een kindje dat zei: “ die olifant bestaat wel niet echt he”, toen was er een kleine discussie, “wel echt” zei een jongen achterin.
Op de vraag of hij ook veel vriendjes hebben antwoordde ze natuurlijk allemaal volmondig “jaaaa”. Maar als je dan vroeg, hebben jullie ook zo een vriendje als olifant?, zag je toch enkele twijfelen. 1 kindje zei “ ja ik heb ook een hond als vriend”, maar dat is dan waarschijnlijk eerder zijn huisdier. 
“Hebben jullie ook al eens iets stuk gemaakt?” was één van onze laatste vragen, “ glas”, “bord”, “tekening” “ mijn zus” antwoordde een kindje, maar we hebben dan verder gevraagd en hij bedoelde pijn gedaan.
Nadat dorien verteld had werd er op de deur geklopt, het was een fotograaf en de directeur. Alle kindjes moesten naar buiten gaan en voor de karavaan gaan zitten op de blokken, sommige moesten een boek vasthouden, andere onze prenten, een knuffelbeer,…. De fotograaf heeft dan een foto getrokken van ons, samen met de kinderen, de gok leerkracht en  de directeur .
 
 
VILVOORDE - In de basisschool De Letterboom werd de vertelmobiel plechtig geopend. Hierin kan de taalontwikkeling van de leerlingen worden gestimuleerd.
‘De vertelmobiel is een tweedehandse caravan’, vertelt directeur Ludo Ameryckx. ‘Hij werd ontmanteld en ingericht tot een aangename ruimte. Het is een ontmoetingsplaats voor kinderen, leraren, directies en ouders, om samen plezier te beleven aan boeken en stimulerende leesmaterialen. De Erasmushogeschool concretiseert het pedagogisch en didactisch luik van de vertelmobiel.’
‘De jongeren uit het voortraject Far West in Vilvoorde (leerlingen uit het centrum deeltijds onderwijs) hebben onder begeleiding het project praktisch uitgevoerd. Het is de bedoeling de vertelmobiel blijvend in te zetten.’
‘De caravan is uitgerust met leeftijdsgebonden lees- en spelmaterialen en audiovisueel materiaal’, vervolgt Marc Deraedt van vzw Profo, organisator van het voortraject. ‘Onder begeleiding van een kunstenares werd de buitenzijde van de vertelmobiel kleuurijk en artistiek aangekleed. Als toetje op de taart werd binnenin een LED-TV met ingebouwde DVD en USB-aansluiting ingebouwd. De jongeren uit het voortraject kregen een unieke kans om werkervaring op te doen. De vzw Profo ondersteunt jongeren die moeilijk hun weg vinden in onze samenleving in het verwerven van competenties. Zo'n voortrajecten verhogen de kansen van deeltijds lerende jongeren op de arbeidsmarkt. Binnenkort zijn kinderen uit de kinderdagverblijven, peuters, kleuters en leerlingen uit het lager onderwijs de enthousiaste gebruikers van de vertelmobiel.
 
 
 
 
 
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten